Saturday, September 12, 2009

Usah diimpikan negara Ini Melayu yang Punya

Dah.... usah berangan untuk kau duduk dinegara yang diangankan milik orang Melayu ini. Nama persekutuan Tanah Melayu sudah ditukarkan kepada Malaysia. yang tinggal hanya Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) itu sahaja nama yang ada Tanah Melayu di negara ini. Nama itu pun ada orang yang tak suka sebab "Tanah Melayu". Segan kononnya dengan kaum lain dimuka bumi ini. Sepaptutnya nak ditukarkan juga kepada nama lain yang kononnya lebih nampak maju kehadapan dan dipandang "ekslusif" terutamanya oleh orang-orang luar.

Silap-silap satu hari nanti nama Malaysia nie pun kene tukar jugak... kerana adanye perkataan "Malay" disitu... jadilah nama die seperti Tigerpura ke... huhuhu.. maklumla masih ade lagi species harimau di muka bumi ini. Baju rasmi atlethe sukan Malaysia juga berjalur harimau. Barulah nampak berani.

Inilah yang akan diperjuangkan kalau politik beralih tempat. Benda yang bukan mustahil. Jika perkara-perkara diatas sudah tercapai usah difikirkan lagi keistemewaan hak-hak pribumi dinegara sendiri. Takde benda yang boleh dipertahankan disini. Melainkan Melayu itu akan semakin lemah, sebab sikap melayu itu sendiri yang susah nak berubah dan menerima perubahan. Tetapi, kalau kita dengan benda yang negative, cepat sahaja mereka respons.

Hal ini boleh terjadi kalau kita dengar, suri rumah tangga di sesuatu kawasan itu berborak antara satu sama lain. Ada antaranya sibuk mencerita keburukan orang dan sangat tidak ramai yang berkata berkenaan isu yang mendatangkan kebaikan diri sendiri dan masyarakt sekeliling. Perkara-perkara sebegini dah macam benda biasa dikalangan orang Melayu. Response benda negative adalah lebih laju daripada streamyx ataupun Wimax.

Akhirnya, asik cakap benda negative sahaja, berlakulah apa yang berlaku sekarang? Apa yang berlaku sekrang awak sebagai pembaca pun tak perasan ke? Adakah kita melihat orang Melayu itu berjaya? Sibuk menceritakan keburukan orang lain... timbul pulak perasaan hasrat dengki, timbul pulak perasaan irihati, timbul lagi perasan menghasut orang lain, timbul lagi perasaan benci sesama sendiri, timbulnya tamak dalam diri, timbulnya dendam yang berpanjangan.
Last2x haprak... je Melayu kat bumi nie.

Kita tengok, hasil pendidikan salah seorang orang usahawan Melayu, (Melayu juga dia ni). Tetapi, apa bezanya Melayu ini dengan melayu diatas. Sebelum saya memberitahu sapa Melayu ini, jangan harap jumlah melayu nie, ramai.... kat muka bumi melayu yang semakin mengecil nie.. boleh dikira dengan tapak tangan je orang mcm ni. Orang nya sanggup mendermakan setengah daripada hasil pendapatan die kepada orang Miskin, setengah daripada pendapatan die untuk meningkatkan martabat Islam dibumi ini. Setengah daripada pendapatan dia untuk mereka yang menuntut ilmu dan Setengah daripada pendapatan dia untuk melihat Melayu itu berjaya. Setengah o.k!! bukan separuh!! bukan 2.5%! Saya letakkan kat diri awak! Awak mempunyai gaji sebulan sebanyak RM3000.00, RM1500.00 daripada gaji awak, awak berikanlah kepada baitulmal, rumah anak-anak yatim dan orang-orang miskin. Anda sanggup? Tak ramai orang yang sanggup. tertutamnya bangsa Melayu haprak nie... yang sanggup hanya sikit jer. BERBEZA daripada kaum yang lain. Apa yang pentingnya adalah dirinya sendiri! Tetapi usahawan melayu ini apa jadi sekarang nie? Miskin ke? Bankrup ke? Tak de pulak saya dengar, baru-baru nie die beli saham bernas dan pelabuhan. Menjadikan beliau antara 10 orang yang terkaya di Malaysia dan hanya beliau seorang sahaja yang Melayu. Itulah dia Tan Sri Syed Mokthar AlBukhary. Penyelamat antara 10 orang terkaya Melayu di Malaysia. Tak masuk universiti pun, SPM pun x lepas...

Itu adalah hasil daripada pemikiran positive. Kalau ada orang ramai anak melayu di muka bumi ini macam Syed Mokhtar kan best. Mesti best punye... sudah tentu negara ini Malayu yang punya! Bukannya pentingpun kejayaan kita untuk berlumba menjadi kaya. Tetapi, penting untuk kita beramal jariah, membantu orang Melayu itu sendiri. Kalau yang miskin dari segi pendapatan. Kita bantu tingkatkan pendapatan mereka. Kalau yang takde duit untuk anak-anak sekolah kita bantu. Jangan sampai, mereka ini duduk beratapkan zink bocor anda tidur menghirup aircond yang nyaman.

Sayangkan, kaum cina boleh kumpul duit berjuta2x untuk bantu masyarkat die. Die tak miskin pun, lagi kaya adalah. Takperlu pun hak bumiputera ini. Tetapi mereka boleh je hidup.

Ekonomi negara mereka sudah pegang. Politik kita nak bagi gak kat dia. Last2x bila perlembagaan ditukarkan kepada sesuatu yang adil. Masyarakat melayu yang terduduk dibumi sendiri. Lebih ramailah lagi melayu miskin tegar. Ini adalah masadepan yang dapat dilihat, jika melayu itu tidak berubah. Kalau kita hendak menetapkan sesuatu jadikanlah diri anda seorang yang berfikiran waras. Kekalkan perpaduan sesama sendiri dan jadikanlah melayu itu hebat dimuka buminya sendiri

Jangan kerana seekor nyamuk, habis satu rumah dibakar"

"mengenang air mata bila artikel yang tak seberapa ini ditulis, hanya mampu mengharapkan melayu itu berubah.... tidak mampu untuk ku berkata apa-apa cuma ianya sebagai peringatan kepada diriku dan diri anda sebagai pembaca. Jadi ayuh kita berubah demi masadepan melayu yang cemerlang"


3 comments:

gpmsUUM October 11, 2009 at 10:55 AM  

harap saudara sekali lagi berkunjug ke blog gpms uum di http://gpmsuum.blogspot.com

kerana kami bukan jual handphone.. tapi guna template yang sebelum nie adalah MOBILL PRES.

blog gpms uum 80% siap...

dan saya benci ketawa kamu (ha ha ha) tu... kita dah tulis sedang selenggara bukan??? jadi mesti la kuar yg pelik2...

biroPENERBITAN
GPMSUUM

kelambuharimau February 1, 2010 at 7:52 PM  

anuarlah pencetus perkataan ni untuk dapat sokongan dari india dan cina..fuck u anuuar

Anonymous February 13, 2010 at 7:00 AM  

golongsan yang anda sebut dalam tulisan anda itu ialah golongan amno.

setuju?

  © Blogger templates 'Neuronic' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP