Monday, September 7, 2009

Soal Agama? Bukan Mainan


3. (1) Islam ialah agama bagi Persekutuan; tetapi, agama-agama lain boleh diamalkan dengan aman dan damai di mana-mana bahagian persekutuan.


Anda semua perlu mengetahui bahawa dalam negera ini mempunyai banyak agama, ada antranyamenganut agama Islam, Budha, Hindu, Kristian dan lain-lain. Dalam agama ini, sikap toleransi antara satu sama lain amat penting. Hubungan antara satu sama lain adalah penting.

Pengamal politik, perlu berhati-hati apabila menaburkan janji kepada rakyat. Terutamanya soal perkauman. Rata-rata ini, sikap sesetengah ahli politik pembangkang terutamanya Dato' Sri Anwar Ibrahim itu sering menggunakan agama sebagai umpan untuk meraih undi. Terutamanya apabila menggunakan istilah Allah secara bebasnya oleh beliau sendiri. Yang disokong sepenuhnya oleh beliau.

Ketua Pembangkang ini sebenarnya seorang yang huru-hara keadaannya. Beliau sengaja mencetuskan isu perkauman dalam agenda politik dia, supaya rakyat di Malaysia ini bersikap pentingkan diri sendiri, berpecah antra satu sama lain dan menuntut hak yang bukannya hak mereka. Isu yang dibangkitkan, jika anda ingat lagi adalah Hindraf, yang dibawa dan disokong oleh DSAI itu sendiri. Hindraf, pimpinan uthayakumar juga menuntut melalui sesuatu fakta yang tidak benar. Supaya masyarakat India juga berpecah belah. Hindraf juga disokong oleh DSAI itu sendiri.

Sampai ke satu masa, itu ini dibawa ke Shah Alam, seksyen 24. Dimana isu pembinaan Kuil di kawasan mejoritinya melayu. Kenapa? Kerajaan kepimpinan BN yang lepas telah memberikan tapak kuil kepada masyarkat India ini di Shah Alam, dan telah dipersetujui. Tetapi, akibat janji yang pernah diperkatakan oleh PR ini menyebabkan kerajaan negeri Selangor ini sudah tergugat krebilitinya.

Nasir Hahim, Adun Kota Damansara yang tidak pernah turun padang (daripada laporan email WKD sendiri) itu juga tidak menyokong Melayu itu sendiri. dan menyebarkan e-mail yang mengatakan ornag melayu dan khususnya UMNO bersikap kurang hajar. Tetapi, adakah sebenarnya ornag melayu itu menuntut supaya tiada pembinaan kuil di seksyen 23 Shah Alam itu salah? Sepatutnya beliau menyokong orang melayu itu sendiri. E-mail yang beliau forward itu juga daripada Sivarajan (Ahli Majlis MBSA). Mungkin beliau tidak sayangkan agama dan bangsa sendiri.

Ini sebenarnya bukannya salah masyarkat India di situ, ini adalah salah kepada Pakatan Rakyat itu sendiri. Mereka, hanya pandai menaburkan janji sehingga mereka lupa kepada hak-hak kaum itu sendiri. Terutamnya hak kaum bumiputera itu sendiri. Menaburkan janji untuk memdapatkan kuasa, dan kali ini mereka juga yang terduduk akibat janji mereka yang bukan-bukan itu. Persoalannya? Adakah sebenarnya mereka mampu mentadbir negeri Selangor ini.

Dimanakah plan asal untuk jadikan Bandar Shah Alam itu sebagai bandar Melayu Pertama. Mereka telah hancurkan begitu sahaja. Mana lagi nak cari bandar melayu.

Peguam Melayu di Bar Counsil juga tidak berkata apa-apa kecuali hanya mengangukkan kepala sendiri sahaja setelah Bar Counsil sendiri menyokong pembinaan kuil di seksyen 23. Mereka lupa bahawa, agama adalah sesuatu yang penting dipertahankan.

Dimanakah silapnya rakyat selangor ini? berazam sebenarnya untuk melihat negeri Selangor maju dengan kerajaan baru? Tetapi, lama kelamaan negeri Selangor dilihat bertambah huru-hara keadaannya? Kita perlu kembalikan Negeri Selangor kepada kerajaan yang asal untuk mententeramkan balik keadaan di negeri Selangor ini...

PAS juga tidak berkata apa dengan isu ini... hanya hangguk kepala sahaja

0 comments:

  © Blogger templates 'Neuronic' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP